همشهری آنلاین: دبیر اجرایی جشنواره ملی جوان ایرانی در بخش قرآن و جوان ضمن تشریح برنامه‌های آتی این جشنواره، از تأسیس 400 مرکز قرآنی مردم‌نهاد در 400 شهر کشور خبر داد

قرآن

سعید دمیرچی، دبیر اجرایی جشنواره ملی جوان ایرانی در بخش قرآن و جوان، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، درباره حضور این بخش در هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم اظهار کرد: این نخستین مرتبه‌ای است که بخش قرآنی این جشنواره در نمایشگاه قرآن حضور پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: امسال شاهد اولین دوره برگزاری جشنواره ملی جوان ایرانی بودیم که بخش قرآنی این جشنواره با وجود این‌که از سایر بخش‌ها دیرتر تشکیل شد؛ ولی نخستین بخشی بود که توانست در جشنواره ملی جوان ایرانی، اختتامیه خود را برگزار کند.

وی اضافه کرد: در مراسم اختتامیه بخش قرآن و جوان، مهرداد بذرباش، رئیس سازمان ملی جوانان این قول را داد که به زودی دبیرخانه دائمی مرکز فعالیت‌های قرآنی ویژه جوانان تشکیل می‌شود که با آغاز ماه مبارک رمضان این مرکز فعالیت خود را در نمایشگاه قرآن آغاز کرد.

وی عنوان کرد: اولین فعالیت این دبیرخانه حضور در هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم بوده است. این ستاد در غرفه خود در نمایشگاه قرآن چند کار عمده را پیگیری می‌کند. معرفی و توضیح نخستین دوره از برگزاری این جشنواره و اطلاع‌رسانی درباره دومین دور برگزاری آن از اقداماتی است که در این غرفه صورت می‌گیرد.

دومین دوره بخش قرآن و جوان جشنواره ملی جوان ایرانی

دمیرچی در این خصوص بیان کرد: دومین دوره این جشنواره در بخش قرآن و جوان از 27 مهرماه هم‌زمان با ولادت امام رضا(ع) آغاز می‌شود. سومین موضوعی که در این غرفه اطلاع‌رسانی می‌شود بحث تشکل‌های قرآنی شامل فعالان قرآنی و جوانان در سراسر کشور است.

وی تأکید کرد: مقرر شده است که در 400 شهر در ایران، 400 مؤسسه قرآنی مردم‌نهاد ایجاد شود و افرادی که این مؤسسات را تشکیل می‌دهند، فعالان قرآنی و جوانان آن شهر هستند و به عبارت دیگر این الزام نیست که کسی که بخواهد عضو این مؤسسات شود حتما باید جزء فعالان قرآنی باشد بلکه می‌تواند یک جوان فعال و علاقه‌مند به مباحث قرآنی باشد.

وی عنوان کرد: در این نشست‌ها قصد داریم که بحث آموزش قرآن، تفسیر قرآن، همکاری و هماهنگی بین مؤسسات قرآنی مردم نهاد هم دنبال شود. این همکاری این اثر را دارد که اگر شهری در برخی از فعالیت‌های قرآنی یا امکانات ضعیف باشد، می‌توان از امکانات سایر شهرهای مجاور به آن کمک کرد.

همکاری سازمان ملی جوانان و موسسات قرآنی

وی گفت: برای ارتقای سطح کمی و کیفی همه شهرستان‌ها می‌توان برای تأمین مربی سطوح آموزش قرآنی در حد بالا، اساتیدی را از شهرهایی مانند تهران، مشهد، قم و... به این مراکز اعزام کرد و همکاری دو جانبه‌ای بین سازمان ملی جوانان و این مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد شکل می‌گیرد.

دبیر اجرایی جشنواره ملی جوان ایرانی در بخش قرآن و جوان افزود: افرادی که در نخستین دوره برگزاری جشنواره ملی جوان ایرانی موفق به کسب رتبه شدند، اکثرا از شهرستان‌ها هستند و تصمیم گرفته شده است که این افراد به عنوان سرگروه‌های استانی انتخاب شوند و بسته به نوع و میزان فعالیت آن‌ها، سرگروه‌ها عوض می‌شوند.

وی ادامه داد: این افراد اکثرا در مسابقات بین‌المللی حضور داشتند، می‌توانند در مرحله اول به عنوان مسئول و سرگروه این مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد باشند و اگر فعالیت‌های آن‌ها قابل قبول بود؛ این سرگروهی ادامه‌دار می‌شود و در صورت کاهش فعالیت‌ آن‌ها، افراد دیگری جایگزین می‌شوند.

وی درباره مراحل ایجاد این مؤسسات مردم‌نهاد افزود: مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد در شهرها وجود دارد و در مرحله اول باید در شهرهایی که این مراکز وجود ندارد تأسیس شود و مراکزی که از قبل وجود دارند وارد شبکه سازمان ملی جوانان شود تا از تجربیات آن‌ها در فرصت‌ها و موانع پیش رو استفاده شود.

وی توضیح داد: نکاتی که برای تأسیس مرکز مردم‌نهاد لازم است به علاقه‌مندان ارائه می‌شود و آن‌ها را به مراکز استان معرفی می‌کنیم تا به شعب سازمان ملی جوانان در آنجا مراجعه کنند و با تکمیل فرم‌های لازم نسبت به ثبت نام خود اقدام کنند و به سازمان ملی جوانان مرتبط شوند.

دمیرچی در خصوص تسهیل موانع قانونی برای متقاضیان اظهار کرد: هم‌اکنون فقط سازمان ملی جوانان و وزارت کشور هستند که مجوز تأسیس مراکز مردم نهاد را صادر می‌کنند. برای ثبت این مراکز مواردی قانونی وجود دارد که حتما باید رعایت شود و طبق قول رئیس سازمان ملی جوانان به مراکز استان‌ها، برای ثبت مراکز قرآنی مردم‌نهاد، زمان کمتری صرف خواهد شد.

کد خبر 114403
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز